26 Απριλίου, 2021
ΑΣ ΞΕΜΠΕΡΔΕΨΟΥΜΕ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ!
Αρκετοί μαθητές με ή χωρίς ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν ορισμένα γράμματα (ή και αριθμούς) και τα μπερδεύουν με κάποια άλλα. Τα πιο συνηθισμένα ζευγάρια γραμμάτων που τα παιδιά συγχέουν είναι τα παρακάτω:
- α – ο
- β – δ
- β – θ
- β – φ
- γ – χ
- δ – θ
- ε – 3
- ε – ω
- ζ – ξ
- ζ – σ
- ζ – ψ
- η – ω
- θ – φ
- λ – ρ
- μ – ν
- ξ – φ
- ξ – ψ
- π – τ
- ρ – σ
- φ – ψ
Ένας ιδιαίτερα βοηθητικός και αρκετά αποτελεσματικός τρόπος είναι η δημιουργία καρτών με το/τα ζευγάρι/α γραμμάτων που δυσκολεύουν το παιδί. Το έχω δοκιμάσει σε μαθητές μου και αποδίδει!
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από αυτή τη διαδικασία θα πρέπει να ασχοληθούμε με την εκμάθηση του κάθε γράμματος ξεχωριστά.
Που σημαίνει ότι το παιδί θα πρέπει να μάθει να προφέρει και να γράφει σωστά τα γράμματα.
Μπορεί να κοιτά το στόμα μας πως προφέρουμε το γράμμα και μπορούμε να χρησιμοποιούμε και καθρέφτη για να βλέπει και το δικό του στόμα όταν το προφέρει. Όσον αφορά τη γραφή των γραμμάτων οι δάσκαλοι αλλά και κάποιοι γονείς γνωρίζουν πολλούς τρόπους ώστε να μάθει το παιδί να γράφει σωστά ένα γράμμα.
Για παράδειγμα, το παιδί μαθαίνει να: ζωγραφίζει το γράμμα με ξυλομπογιές, μαρκαδόρους, κηρομπογιές, δαχτυλομπογιές, κτλ, το σχηματίζει με το δάχτυλο του στον αέρα και σε άμμο, το φτιάχνει με πλαστελίνη και με σύρμα που λυγίζει εύκολα, το βρίσκει σε περιοδικά και εφημερίδες και το κόβει, το επεξεργάζεται σε ανάγλυφο υλικό (ξύλο, χαρτόνια διαφορετικής υφής, κ.α.), σχεδιάζει το γράμμα στο πάτωμα με κιμωλία ή χρωματιστή κολλητική ταινία και περπατά πάνω σε αυτό με τη σωστή πάντα κατεύθυνση και φυσικά εξασκείται στο να το γράφει στο τετράδιο, αφού το έχουμε γράψει πρώτα εμείς και έχουμε σημειώσει με αριθμημένα τόξα τη σωστή κατεύθυνση γύρω από αυτό.
Μπορείτε, αν επιθυμείτε, να ξαναδείτε την παρουσίαση των γραμμάτων του ελληνικού αλφάβητου (παλαιότερο άρθρο της TeaMaria) στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://teamaria.gr/ta-grammata-toy-ellinikoy-alfavitoy-paroysiasi-me-icho-kai-eikones/
Ας επιστρέψουμε, όμως, στη δημιουργία των καρτών με τα ζευγάρια γραμμάτων που ένα μαθητής ενδέχεται να μπερδεύει.
Πώς δουλεύει;
Στο παρόν άρθρο θα χρησιμοποιήσουμε ως παράδειγμα τα ζευγάρια:
β – δ, β – θ και β – φ.
Για κάθε ένα γράμμα θα έχουμε προαποφασίσει ότι θα το χρωματίζουμε, για όσο χρονικό διάστημα χρειαστεί και απαιτείται, με ένα συγκεκριμένο χρώμα. Ο δάσκαλος της γενικής τάξης θα ενημερώσει τους γονείς ότι το παιδί θα χρωματίζει τα γράμματα που μπερδεύει με ένα συγκεκριμένο χρώμα, όταν θα τα συναντά στα βιβλία του και τα τετράδιά του. Αλλά και οι γονείς, από τη μεριά τους, μπορούν να το προτείνουν αυτό οι ίδιοι και να ζητήσουν από τον δάσκαλο να δείξει κατανόηση και να εξηγήσουν ότι είναι κάτι που βοηθά το παιδί.
1 Comment
για την διάκριση του α και του ε σε παιδι Ε’δημοτικου τι μπορώ να κάνω